Zespo造 muzyczne na wesele

Najlepsze zespo造 muzyczne na wesele z ca貫j Polski. Zespo造 weselne oraz orkiestry weselne. Zobacz nasze propozycje oraz artyku造.

Wpis

wtorek, 08 lutego 2011

Wesele - recenzja filmu

Tradycyjnie polskie Wesele, w masowej 鈍iadomo軼i wcale nie kojarzy si z magiczn chwil, w kt鏎ej dwie m篹czy幡i i kobiety m闚i sobie "tak". To okazj do wielkiej popijawy, na kt鏎ej inni ludzie nawaleni bawi si w rytm Bia貫go misia, popijawy na kt鏎ej puszcza zdecydowana wi瘯szo嗆 hamulc闚. Zespo造 muzyczne na wesele dostarczaj nam tej zabawy. M這dy re篡ser Wojtek Smarzowski postanowi opowiedzie nie tylko o tradycyjnym polskim weselu, niemniej jednak przede wszystkim o nas. O naszych wadach, sk徙stwie, znanym wszem i wobec toposie "zastaw si, a postaw". Powsta這 Wesele. Obraz z jednej strony 鄉ieszny, niemniej jednak z drugiej fantastycznie gorzki, ze wspania陰 rol Mariana Dzi璠ziela kreuj帷ego ojca panny m這dej, cz這wieka bogatego, niemniej jednak sk徙ego, my郵帷ego tylko by si pokaza, by wzbudzi w innych zazdro嗆. "Wesele" to film na polskie warunki oryginalny. Nie jest to 瘸den artystowski dziwol庵, nie jest tak瞠 banaln, plastykow komedyjk romantyczn. Dzie這 Smarzowskiego to po prostu pare s堯w o nas podane w 鈍ie篡 (鈍ietny scenariusz!) i realistyczny metod (dzi瘯i du瞠j ilo軼i fotografii z r瘯i posiadamy z逝dzenie, 瞠 ogl康amy dokumentalny reporta)

Zespo造 muzyczne na wesele


Aby film m鏬 uzyska na naturalizmie wymaga specyficznej muzyki. Nie mo積a by這 tutaj wstawi prawdziwej orkiestry, wr璚z w momentach gdzie mog豉by si pojawi muzyka stricte ilustracyjna. Smarzowski jednak wiedzia, 瞠 gdyby zatrudni klasycznego kompozytora filmowego musia豚y liczy si ze zniszczeniem quasidokumentalnego charakteru. St康 wyb鏎 pad na Ryszarda Tymona Tyma雟kiego, kt鏎y napisa mia do filmu wiele weselnych przy酥iewek, a te zagra lidera kapeli i wodzireja, odpowiedzialnego za idiotyczne weselne zabawy. Je瞠li z tej drugiej roli Tyma雟ki wywi您a si 鈍ietnie, o tyle z tej pierwszej, o dziwo nie najlepiej. Niemniej jednak ma mo磧iwo嗆 po kolei…

W roku 1998 鈍iat這 dzienne ujrza豉 jedna z najwa積iejszych p造t polskiej muzyki alternatywnej, p造ta kt鏎a wsp馧cze郾ie ma ju status w pe軟i kultowej. Mowa bez w徠pienia o albumie POLOVIRUS zespo逝 Kury, albumie parodiuj帷ym i wy鄉iewaj帷ym wszelkie licz帷e si w kraju gatunki muzyczne (od popu, poprzez disco polo, rock, reggae, pie填 patriotyczn, poezj 酥iewan, a po metal i jazz). Sukces p造ty przer鏀 naj鄉ielsze oczekiwania, niemniej jednak jednocze郾ie sta si przekle雟twem zespo逝. Publika odt康 bowiem chcia豉 s逝cha Tymona zwa這wego, 酥iewaj帷ego tylko "Aj jaj nie mam jaj", a nie jakie alternatywne popisy. Wydaje mi si, i Smarzowski tak瞠 podda si tej presji. Prosz帷 Tyma雟kiego o muzyk do filmu chcia otrzyma POLOVIRUSA 2. I cho Tymon utrzymuje, 瞠 p造ta wcale nie ma by kontynuacj kultowego wydawnictwa z 1998, lecz penetrowaniem nowych obszar闚, nieznacznie tylko nawi您uj帷ych do znanej stylistyki (zespo造 muzyczne na wesele), bardzo trudno mi si jednak tutaj do ko鎍a zgodzi z artyst. Soundtrack z Wesela jest bowiem kontynuacj parodystycznego stylu POLOVIRUSA, na warsztat bior帷y weselne piosnki (Wie jak Malowanie), big beat (M闚isz mi, Wirtualna Mi這嗆) , piosenki patriotyczne (D.O.B), reggae (Ewakuacja Watykanu), melodyjny punk rock w stylu Pid瘸my Porno (G逝pie Piosenki), natchniony pop (Song o grzywce), Czes豉wa Niemena (znane z soundtracku do filmu "Sztos" Widzia貫m Ci), szanty (Sztuczne Szanty) i wreszcie Krzysztofa Krawczyka (Do Widzenia Tobie). Jedynie czy to w jaki drastyczny metod obni瘸 warto嗆 p造ty, jako autonomicznego produktu? Nie s康z. Muzyka Tyma雟kiego ma w sobie bowiem co co sprawia, i wykracza ona opr鏂z prost zgryw i parodi. Tym czym jest du瘸 poetycko嗆 napis闚. Poetycko嗆 daleka od klasycznego rozumienia tego wyrazu. Nie jest to S這wacki, czy Stachura, lecz pokolenie postmodernist闚, kpiarzy i b豉zn闚 kpi帷ych ze wszystkiego, od ko軼io豉 i tradycji (motyw Lichenia w Ewakuacji Watykanu), poprzez patriotyzm (Dyma Or豉 Bia貫go) a po napi皻nowanie 簑lerskiego przywi您ania do fryzury (Song o Grzywce). Je郵i chcieliby鄉y prze郵edzi humor Tyma雟kiego to przypomina on mocno surrealistyczne popisy Monthy Pythona, kontrastuj帷e w wi瘯szo軼i w jednym zdaniu sztuk wysok, z absolutnie niskim wtr皻em. Tutaj jest to窺amo o czym 鈍iadczy ma mo磧iwo嗆 przynajmniej piosenka Uwielbiam gdzie powaga majsterkowania

zespo造 na wesele

wzbogacona fachowym s這wnictwem w ostatnim wersie zostaje brutalnie zachwiana:

Uwielbiam oliwi stare sworznie
Uwielbiam mutrami bawi si
Uwielbiam wierci i szlifowa
Wbija nity i gwintowa
Sp璠za za tokark noc i dzie

Uwielbiam nama軼i si towotem
Uwielbiam kolekcjonowa z這m
Uwielbiam trawi i chromowa
Skrawa, spawa i heftowa
Lecz najbardziej lubi cipk tw


安ietne teksty w po陰czeniu z melodyjn muzyk sprawiaj, 瞠 autonomicznie "Wesele" to niez豉 p造ta, z kt鏎, mimo i daleko jej do kultowego POLOVIRUSA warto si zapozna.

I w tym miejscu dochodzimy do najwi瘯szego k這potu. Bowiem "Wesele" to te muzyka kt鏎 w pewnej mierze s造szymy w filmie Wojtka Smarzowskiego, filmie kt鏎y wielu recenzent闚 nazywa這 prawdopodobnie znacznie na wyrost) obrazowym POLOVIRUSEM. Na pocz徠ku nale篡 zauwa篡, 瞠 zespo造 muzyczne na wesele i to co s逝cha podczas seansu w du篡m stopniu r騜ni si od wydawnictwa p造towego. Przede wszystkim jest "wzbogacone" o charakterystyczny efekt live, w wielu miejscach jest tak瞠 zagrane w innej instrumentacji (Bia造 Mi). A dodatkowo zauwa瘸my brak niekt鏎ych kompozycji (m.in. D.O.B., Sztuczne Szanty, G逝pie Piosenki). Umo磧iwia mi to stwierdzi, i nazywanie "Wesela" muzyk filmow jest chyba sporo na wyrost. Dla mnie to po prostu kolejny solowy album Tymon & Transistors, kt鏎y dzi瘯i wykorzystaniu w filmie zyska dodatkow promocj. Dodajmy, 瞠 to korzystanie tak瞠 jest niezbyt ciekawe. A raczej nie do ko鎍a zachowuje wa積e w filmie decorum. Co z tego 瞠 sama muzyka ma posmak wiejskiej 瞠nady (nier闚ne granie, efekty fa連zu), skoro teksty w wielu miejscach gryz si z biesiadnym charakterem imprezy (Adam Ma造sz, Ewakuacja Watykanu). Gdyby ca這嗆 filmowa by豉 utrzymana w konwencji Bia貫go Misia (kt鏎y ratuje tu honor wsi鏎sko軼i), lub wr璚z M闚isz mi, nie mia豚ym 瘸dnych pretensji. A tak mam chyba uzasadnione prawo si czepia.

Chc帷 jako wyceni stworzon poprzez Tymona & Transistors p造t mam ambiwalentne uczucia. Bo z jednej strony to ciekawa muzyka (kt鏎ej prezentacja na albumie tak瞠 mog豉by by nieco lepsze: g逝pie i 瞠nuj帷e gadki Paw豉 Paulusa Mazura, niepotrzebne, odtworzone od ty逝 軼inki monolog闚, kt鏎e nie zosta造 zaakceptowane jako przerywniki - Do Widzenia Tobie), z drugiej za posiadamy przejmuj帷e z逝dzenie deja vu. A dodatkowo bior帷 pod uwag s豉be brzmienie muzyki w filmie ca趾iem nie rozumiem tu zachwyt闚 krytyk闚, kt鏎zy chyba oceny wydawali nie na podstawie obrazu, lecz na podstawie p造ty. Podsumowuj帷 Wesele jest niez造m albumem do s逝chania, z wieloma i軼ie 鈍ietnymi songami (Wirtulana Mi這嗆, D.O.B, Ewakuacja Watykanu, Song o grzywce, Sztuczne Szanty) jednak muzyka filmowa to raczej nie dobra, ca趾iem nie wytrzymuj帷a por闚nania z tym co Tymon stworzy do "Sztosu". Ca趾owicie.

Szczeg馧y wpisu

Tagi:
Kategoria:
Autor(ka):
zespoly_weselne
Czas publikacji:
wtorek, 08 lutego 2011 17:30